Site icoon VABI goes international

Dag 1 in Räpina Aianduskool (25 maart)

Om 08:45 spraken we af om samen naar het ontbijt te gaan in de refter.
Het ontbijt was spek met eieren dus een stevige maaltijd!

Na het eten hebben we een mooie rondleiding gekregen door de school. We bekeken in de serre wat voor planten ze hadden. Veel soorten planten.

Na het bezoek aan de serre zagen we enkele van hun creaties buiten: tuintjes, een traditioneel Estisch huisje. Hun tuintjes zijn met veel verschillende stenen.

Vervolgens hebben we onze rondleiding verder gezet in het gebouw.

We hebben eens een kijkje genomen in de bib van de school. Zeer mooie bib met enorm veel boeken. Je kan er alles vinden over bomen, tuinen, …

De gang is zeer mooi ingericht. Er staan veel zitbanken en plantbakken.

Er is zelf een kleine moestuin. Ze besturen alles met de computer: het zaaien, water geven, onkruid wieden en bemesten.

Hierna gingen we eten. Puree met een vlees uit Estland en groenten.

Na de middag experimenteerden we op de computer met het tekenprogramma Archecad. De leraar heeft foto’s en filmpjes van zijn werken getoond.

Hierna zijn we naar buiten geweest. Per 2 kregen we een plan dat we moesten uitzetten. We moesten de juiste hoeken en de afstanden berekenen. We mochten geen lasers of rechte hoek (winkelhaak) gebruiken; enkel een rolmeter, een touw en ons verstand.

Na het proberen heeft hij het uitgelegd. We moesten de stelling van pythagoras gebruiken om de hoeken juist te zetten.

Hierna hebben we een pad aangelegd met kasseien in het zand. We kregen ook hier geen lasers en hoeken. We moesten het proberen met wat we geleerd hebben.

We zetten eerst de lengte en de breedte uit. Om de 1,5 meter was de bocht van het pad. Hier moesten we een pikket slaan. De bochten van het pad konden uitgezet worden door een touw te markeren op 1 en 1,5 meter. Met de pikketten als middelpunt werden, met het gemarkeerd touw, de bochten in het pad afgetekend.

Als alles was afgetekend, mochten we de kasseien leggen. Dit is het eindresultaat.

Natuurlijk moest er ’s avonds ook nog gegeten worden.
Daarvoor gingen we eerst naar de supermarkt in het plaatselijke dorpje.

Na het eten hebben we samen ontspannen in de sportzaal van de school.

Hierna trok elk zich terug in zijn kamer.

Mobiele versie afsluiten