
Hey hey, ik ben Pauline, leerling van 6TL. Ik ben de afgelopen 2 weken op stage geweest in Bretagne Frankrijk. Op ferme Simonneaux, die een 10min verwijderd is van de grote stad Rennes. Op het bedrijf worden er een 90tal Holstein-Friesian koeien gemolken en is er ook plaats voor een 70tal jongvee.

De meest frequente taken waren melken in 2×8 visgraat, strooien van ligbedden, rantsoen samenstellen en voederen en omheining plaatsen. Enkele andere taken waren stallen reinigen, silo bloot leggen, mesten en de echografie meevolgen met de inseminator.


Ik heb op de stage zelf een 7tal kalvingen mogen meemaken. Op het bedrijf blijven de kalveren een dag tot een kleine 2 dagen bij de moeder. Zo kan het kalf de biestmelk opnemen om een goede weerstand op te bouwen. Ook wordt er gekruist met Belgisch Wit-Blauw zodat ze geen overmaat hebben aan jongvee en ook voor de koeien waarmee ze niet meer verder willen mee kweken.

Nog een bedanking voor iedereen die dit voor mij heeft mogelijk kunnen maken. Ook voor de leerkrachten die ons voorweekend hebben georganiseerd. Het was een weekend vol cultuur, taal, sport, geschiedenis en verenigen. Op die manier konden we elk ontspannen toekomen op onze stage.
Un grand merci!!



