1ste week Denemarken

0
165

Maandag kregen we een introductie en mochten we ook meedoen met hun traditie, een liedje zingen met de school, hierna werd ook het weer en de werkzaamheden op het bedrijf verteld.
Daarna kregen we verder les over voermanagement.
Om de dag te eindigen bezochten we het kasteel van de koninklijke familie die ze in de zomer gebruiken.


Gråsten Palace

Dinsdag was de tweede les over voermanagement en werden we verdeeld in groepen om opdrachten in de stal te doen.
Hierbij werd er een filmpje gemaakt met wat uitleg! In de namiddag bezochten we de voederfabriek Ewers. We kregen een mooie rondleiding en zagen het volledige proces. We hadden nog nooit zo’n propere voederfabriek gezien.

Schudbox

Woensdag kwam Jan Holm van DeLaval uitleg geven over batchmilking en stalinrichting. Het is echter moeilijk te vergelijken met onze bedrijven, aangezien ze geen kleinere stallen bouwen dan voor 300 koeien. Hij probeert zoveel mogelijk stalplaatsen te creëren binnen een zo klein mogelijk dakoppervlak en werkt ook graag met geïsoleerde daken. Daarbij wordt de voergang meestal in het midden geplaatst. Ook zorgt hij ervoor dat de stal altijd uitbreidingsmogelijkheden heeft.

In de namiddag bezochten we een bedrijf in Rødding waar 750 koeien worden gemolken met 12 DeLaval-robots, aangevuld met een aparte melkstal van 2×14. In deze melkstal werden de koeien met antibiotica en de versgekalfde koeien gemolken.

Bedrijf 750 koeien

Donderdag is er een veearts langsgekomen van Kovet.
In de voormiddag werd er over de droogstand gesproken en transitieziektes (endotoxemia, melkziekte, ketose, lebmaagdraaiing, vette lever, nageboorte, blaasontsteking, baarmoederdraaiing)
besproken. Ook ging het over de kalveropfok met focus op biestmanagement en voer.
Nadien was er tijd om vragen te stellen.
In de namiddag werd theorie omgezet in praktijk en werd er gekeken naar kwaliteit van het voer en management. Ook werd er bloedstaal genomen bij twee pasgeboren kalveren van 2-7 dagen om de hoeveelheid immunoglobines te controleren.

Sfeerbeeld van de namiddag

Vrijdag was het cultuurdag!
In de voormiddag bezochten we een molen in Sønderborg en reden we door naar een museum in de stad! Niet altijd koeien…
Na het museum werden we getrakteerd op restaurant!
In de avond was het een galabal en werden de meisjes opgehaald met een roosje door de jongens. Hierna dineerden we op school, werd er gedanst en gedronken!

Molen

Zaterdag bezochten we drie bedrijven. We startte in Rødekro, een bedrijf met 140 koeien met 2 GEA robots, met een opmerkelijk laag celgetal van minder dan 60.
Daarna gingen we naar Tinglev, bij Damsteegt met maar liefst 1000 koeien op twee locaties met een productie van 42L met 4,96 % vet en 3,7% eiwit en 110 cellen. Ook bewerken ze zo’n 800ha.
Het derde bedrijf was bij Jesse, een student die de Hoof Trimming Course heeft gevolgd. Hij melkt een 300-tal koeien, gelegen te Ribe, met een gemiddelde productie van 38kg

Bezoek Damsteegt 1000 koeien

Zondag was het rustdag!
Op de planning stond er een bedrijfsbezoek met de school, maar wegens ziekte bij de leerkracht zijn we het stagebedrijf van Lore gaan bezoeken.
Hieronder nog enkele sfeerbeelden van deze week!

Geef een reactie