
Op 20 maart zijn we vertrokken richting Frankrijk voor ons voorweekend. Samen met 6D&A-AD en 7A-AD beloofde het een gezellige en overgetelijke trip te worden. De reis begon vol enthousiasme en we keken allemaal uit naar wat ons te wachten stond!
In dit filmpje nemen we jullie mee naar Honfleur, een gezellig stadje in Normandië. De naam “Honfleur” komt niet van een bloem, maar waar dan wel van?

De naam Honfleur komt oorspronkelijk niet van een bloem, maar van het oude woord “fleur” of “fleu”, wat vroeger “haven” of “monding van een rivier” betekende. Het eerste deel “Hon-” zou verwijzen naar een oude persoonsnaam, waardoor de naam eigenlijk iets betekent als “de haven van Hon”.
Tijdens ons bezoek aan dit gezellige stadje zijn we eerst iets gaan eten in een leuk restaurantje. Daarna zijn we nog even blijven hangen in een knus cafeetje om de sfeer op te snuiven. Na een geslaagde avond zijn we uiteindelijk teruggekeerd naar ons hotel om te gaan slapen.


De volgende dag brachten we een bezoek aan een producent van Calvados. We kregen er een boeiende rondleiding over het volledige proces van deze sterke drank. Zo leerden we hoe appels eerst worden verwerkt tot cider en daarna worden gedistilleerd tot calvados. Als afsluiter mochten we ook enkele soorten proeven.
Na het bezoek aan Calvados brachten we een bezoek aan een indrukwekkend Amerikaans kerkhof in Normandië. Het was een bijzonder en ingetogen moment, waarbij we even stil stonden bij de vele soldaten die daar hun laatste rustplaats hebben. De serene sfeer en de eindeloze rijen witte kruisen maakten veel indruk op ons.
’s Avonds gingen we na het restaurant nog een potje bowlen. We verdeelden de groepen in twee teams: de leerlingen die naar Normandië gingen tegen diegenen die naar Bretagne trokken. Het was een leuke en gezellige wedstrijd met veel enthousiasme en plezier!
Op de laatste dag, voordat enkele leerlingen werden afgezet, bezochten we Mont-Saint-Michel. Daar kregen we nog een opdracht om te maken terwijl we rondwandelden. Ondertussen genoten we volop van de prachtige uitzichten en de unieke sfeer van deze bijzondere plek.

