Skopje week 2

0
83

Tijdens mijn tweede week stage bij Nikob kreeg ik meer verantwoordelijkheid en mocht ik ook nieuwe taken uitvoeren.

Op maandag leerde ik hoe ik bloed moest afnemen bij patiënten. In het begin keek ik mee daarna mocht ik hetzelf uitvoeren. Ik leerde hoe belangrijk hygiëne en een juiste techniekl bij het prikken zijn. Na het afnemen zorgde ik ervoor dat de stalen correct gelabled en naar het labo gebracht werden.

Op dinsdag werkte ik in het biochemisch labo. Hier gebruikte ik gecentrifugeerde bloedstalen die ik in een analyseapparaat plaatste de BA 200 van Biosystems. Ik leerde hoe ik de stalen in de juiste vakjes moest plaatsen en hoe het toestel met verschillende reagentia werkte om waarden te meten.

Op woensdag bleef ik werken in het biochemisch labo. Ik mocht opnieuw met het toestel werken en meerdere stalen na elkaar verwerken. Je moet opletten om fouten te vermijden en georganiseerd werken was ook belangrijk bij het plaatsen van de stalen. Ik hielp ook bij het controleren van de resultaten en kreeg meer uitleg over wat de waarden betekenen.

Op donderdag deed ik verschillende taken. Ik hielp bij het afnemen van het bloed en werkte daarna verder ik het labo met urine en bloedstalen. Ik gebruikte de centrifuge en hielp bij het voorbereiden van de stalen voor analyse.

Na het werk heb ik Bit Pazar bezocht. Dat is een bekende markt in Skopje. Ik wandelede er rond en kon zo meer zien van het dagelijkse leven daar.

Op vrijdag mocht ik zelf salen verwerken in het toestel plaatsen, en resultaten invoeren in het systeem. Ik begon ook sneller en zekerder te werken. Mijn begeleiders gaven mij tips hoe ik beter overzicht kon houden.

Op zaterdag was het weer rustiger dus kan ik weer alle taken opnieuw uitvoeren en heb ik afscheid genomen van mijn collegas.


Geef een reactie