Week 1 : Meat course Estonia

2
168

Hallo! Wij zijn Emile, Johanna, Elise, Rikke en Rehana . Wij zijn laatste jaars aan de richting biotechniek in VABI. Wij hebben de mogelijkheid gekregen om met 5 leerlingen op buitenlandse stage te gaan naar Estland. Op deze manier houden we jullie op de hoogte van wat we hier allemaal doen.

DAG 1 :

Op deze eerste dag kregen we een rondleiding door het gebouw, waar we de meeste lessen zullen volgen. Hier zagen we de bakkerij, melkverwerking, drankverwerking en de vleesverwerking.

Vervolgens kregen we de nodige informatie over de hygiëne en de regels die op deze school van toepassing zijn.
Daarna begonnen we in de vleesverwerking waar we als eerste les kregen over het varken. Ook kregen we informatie over de verschillende messen die we gebruiken voor het verschillend vlees.

Na de uitleg kregen we allemaal een schort en begonnen we met de eerste versnijding van het varkensvlees. Hier leerde we de verschillende technieken om het beste het vlees te versnijden.

Na het versnijden en de middagpauze begonnen we met het afwegen van al het versneden vlees per categorie. We zullen dat later deze week verwerken.

Daarna begonnen we met het opkuisen van onze tafels en kuisen van de werkruimte.

Rond 14 u zat de lesdag er op en kregen we bezoek van de Estische studenten. Zij hebben ons een privé rondleiding gegeven 🙂 .
We hebben de dieren bezocht, de landbouwmachines en de gymzaal. We hebben ook meegedaan met een typische Estische sport: Disc golf (Frisbee).

DAG 2 :

Op dag twee begonnen we met het maken van een delicatesse van hier, een roulade genoemd. Hiervoor gebruikte wij huid van het varken dat we gisteren hadden versneden, ook maakte we met het vlees van gisteren gehakt die we ook hebben gebruikt. Daarnaast hadden we ook wortels, augurk en eieren nodig.

Na de middag begonnen we met het versnijden van kip. Hierbij kregen we eerst de nodige informatie over hoe we de kip moesten versnijden.
Als eerste sneden we de vleugels er af, en daarna verwijderden we de benen. Daarna verwijderden we de huid en de staart. Als laatste haalden we de filet van het karkas van de kip. Al het overige mocht weg.

Hier boven zie je een voorbeeld aan hoe het in zijn werk ging .

Daarna werden we in groepjes verdeeld om verschillende stukken vlees van het varken en de kip te marineren voor later gebruik . Emile en Elise verwerkten de vleugels en de benen van de kip. Hier maakten we een marinade ( zie het onderstaande recept ).

Rikke, Johanna en Rehana kregen de opdracht om het varkensvlees te marineren. Ze deden dit met de schouders, buikspek en de ribben.

Na de lesdag besloten we om eens het stadje Viljandi te gaan bezoeken, Hiervoor namen we de bus. Wanneer we in Viljandi aankwamen hebben we drie shoppingcentrums bezocht, en daarna op aanraden van de studenten naar de lokale frituur geweest. (De frietjes in België zijn veel beter 😊).

DAG 3 :
Vandaag startten we de dag met het proeven van de roulade die we gisteren gemaakt hadden. ( Dit was niet echt onze smaak)

Daarna werden we weer in twee groepen opgedeeld. We maakten twee verschillende soorten worst. ( zie onderstaande afbeelding )

Daarna staken we de machine in elkaar zodat we voorbereid waren op het werk dat kwam.

Hier legt Emile de werking van het maken van de worsten uit.

Als we klaar waren met de worsten begonnen we met het maken van kalkoen chips. We hebben hier voor enkel maar nog het vlees versneden.

Als laatste van de dag haalde we het geleverde vlees voor maandag op. hier zie je dat we maandag aan de slag gaan met lam.

DAG 4:

Op de laatste werkdag van de eerste week begonnen we met het versnijden van de vis.


Hier zal Elise het uitleggen en voortonen hoe ze dit hier doen.

Johanna vond een zwangere vis, dit kan je zien aan de oranje eitjes aan de randen van de buik. We hadden niet verwacht dat een vis zoveel eitjes kan hebben.

Daarna hebben we voorbereidend werk gedaan voor maandag. Hiermee zullen we vis koteletten maken. (zie hier onder wat we hier voor hebben gebruikt, en een kleine werkwijze.)

Hier zie je hoe het mengsel er uiteindelijk uitziet.

DAG 5:

Vandaag is het eerste weekend van de stage ingegaan. Op deze dag bezoeken wij Tallinn met een leerkracht van de school hier. Na een rit van 1u30 kwamen we in Tallinn aan. Als eerste bezochten we een museum over de scheepvaart.

Hier zagen we verschillende dingen zoals een duikboot, kanonnen en vele personen die een rol speelden in de scheepvaart.
Daarna zijn we gaan lunchen in een shopping center.
Daarna zijn we door het oude stadje terug naar de auto gegaan.

Eenmaal aan de auto kregen we het nieuws dat we naar een van de grootste shoppingcenters in Tallinn gingen. Hier hebben we dan een uurtje door gebracht.
Hierna keerden we terug naar de school en brachten we nog een rustige avond door.

DAG 6 :

Vandaag is het de laatste dag van de eerste week hier. Deze dag startten we rustig met een ontbijtje in de gezamenlijke keuken van het internaat. Daarna werkten we nog wat voor school en brachten we nog een bezoekje aan de winkel voor onze lunch.
In de namiddag deden Johanna en Elise een poging tot pannenkoeken maken. (Dit was geen succes)

Vervolgens besloten we om onze sportieve kant naar boven te halen en eens een toertje te gaan lopen op het domein van de school. Hier zagen we een eekhoorntje.

In de avond maakten de meisjes samen macaroni om de eerste week goed af te sluiten.

Zo hierbij sluiten wij onze eerste week af. Tot volgende week!

Vele groetjes uit Estland.

2 REACTIES

Geef een reactie