Week 2 : Meat course Estonia

0
153

DAG 1 :
Deze tweede week starten we weer in de vleesverwerking. Rikke, Elise en Rehana gingen aan de slag met het vis mengsel die we vrijdag hadden voorbereid. Hiermee maakten we vis burgers.

Johanna en Emile starten met de voorbereiding van een traditionele soep uit Rusland. Hiervoor begonnen ze met verschillende soorten worst te snijden en verschillend spek. Daarna sneden ze ook de ajuin en de augurken.

Daarna vulde Rikke en Rehana de rundsboullion af in emmertjes. Die later kan gebruikt worden voor verschillende bereidingen.

Tot slot begonnen we met het versnijden van het lam. Dit lam is ongeveer een jaar oud en heeft dus nog geen zo een sterke smaak.
Johanna legt hier uit hoe het in zijn werk ging.

Hier na begonnen we met het kuisen van de werkruimte.

DAG 2 :

Vandaag deelden we ons weer op in twee groepen om worsten te maken. Johanna, Rikke en Rehana maakten kippenworst en Emile en Elise maakten varkensworst met kaas en Jalapeño in.


In onderstaande video zal Rehana uitleggen hoe we de kippenworst maakten.

Na de middagpauze hebben we varkens-chips gemaakt. Hiervoor leggen we het varkensvlees open op een grilplaat en laten we het roken in de rookoven.

In de avond kregen we een maaltijd voor geschoteld die door de Franse studenten werd klaar gemaakt. Daarna kregen we uitleg over de school hier en de scholen die hier ook op Erasmus.


DAG 3 :

Vandaag vertrokken we samen met de Franse studenten na het ontbijt met de bus op weg naar het Ermi Heimtali museum. Bij aankomst kregen we een grondige uitleg over de geschiedenis van dit gebouw. Hier kregen we de info dat het gebouw vroeger een school was en een onderdak bood voor mensen die het financieel moeilijk hadden. In deze school leerden de leerlingen textielverwerking om zichzelf te helpen of hun textielwerk te verkopen om geld te verdienen. De gekleurde touwtjes werden gebruikt als kleurreferentie zodat de mensen de kleuren konden namaken voor hun ontwerpen. Elk touwtje had een nummer dat toont hoe deze kleur werd gemaakt.

Het volgende museum was een huis op een privédomein die een koppel had gekocht om in een kleiner en warmer gebouw te worden (het was nog steeds een villa). Deze villa werd vroeger ook nog gebruikt als school. Nu wordt de villa gebruikt als vakantiewoning of als plek voor speciale evenementen.

Na het lunchen in een lokaal restaurant hebben we een wandeling gedaan in het oude stuk van Viljandi met 2 studenten van hier als gids. Daarna hebben we een 4 sterren hotel bezocht. Na het bezoek kregen we nog 1 uur vrij in het schopcenter van Viljandi en dan terug naar het internaat.

DAG 4 :

Vandaag vertrokken we met de bus richting Nationaal park Soomaa. Hier kregen we een korte introductie in het ontvangst huis. Achter de uitleg kregen we kort te tijd om het museum van het park eens te gaan bekijken. Hier zagen we van alles die afkomstig was uit het park. Als laatste deden we een korte wandeling van 1-2 km door het park. Het is fascinerend om te zien hoe mooi het park is onder houden en hoe je ziet hoe alle verschillende dieren daar leven.

Hier onder zie je een kleine maquette over het hele domein.

Na de korte wandeling hebben we geluncht in het gebouw waar we eerder de uitleg kregen. Daarna stapte we de bus weer op om een ander deel van het park te gaan bekijken. Hier zagen dat er minder bomen aanwezig waren op sommige plaatsen en dat er meer water aanwezig was. Hier maakte we met de groep een langere wandeling.

Tot slot maakte we een een laatste stop bij een museum over een Meneer en zijn boerderij. Hier kregen we een uitleg hoe hij leefde en kregen we een uitleg op zijn domein. Ook maakte we een tussenstop bij de dieren.

Als laatste zagen we nog de hooi en stro schuur waar er boven in de schuur nog een verwerking zat voor graan die ze in die tijd gebruikte. Hier waren er nog enkele objecten van aanwezig maar zeker niet allemaal meer.

DAG 5 :

Vandaag zijn we begonnen met glasblazen. Hierbij hebben we elk één of twee kleuren mogen kiezen om een vaas te maken. We mochten ook kiezen om luchtbellen met baking soda in het glas te doen. De leerkracht maakte de vaas met de gekozen kleuren en/of luchtbellen, en daarna mochten wij lucht in het gesmolten glas blazen terwijl we draaiden, zodat de vaas een mooie vorm kreeg. Vervolgens mochten we de vaas wat heen en weer wiegen zodat deze langer werd, en tegen de grond duwen voor een platte bodem. Daarna kon de vaas de koelcel in.

Na het glasblazen begonnen we met keramiek. We mochten meerdere potten en vazen maken en achteraf één kiezen om te houden. We kregen elk onze werkplek en een paar bollen klei. Eerst moesten we deze goed vastmaken aan onze draaischijf voordat we konden beginnen met centreren en vormen. We hadden hiervoor voldoende water nodig, want anders bleef de klei aan onze handen hangen.

DAG 6 :

Vandaag zijn we samen met 3 leerkrachten van deze school naar de bekende landbouwbeurs Maamess in Tartu geweest. We zagen hier vooral tuingerief maar ook moto’s, sauna’s, barbeque’s,…

In de middag hebben we in een gezellig restaurantje in Tartu gegeten en daarna kregen we een uur vrij in het shoppingcentrum van Tartu. We hebben hier niet alleen winkels gezien maar we hebben ook naar 2 professionele kunstschaatsmeisjes gekeken. Er was een piste in het shoppingcentrum waar je kan schaatsen of ijshockey spelen.

Na het uurtje vrij gingen we terug naar het internaat en hebben we nog croque-monsieur gegeten en samen een film gekeken.

DAG 7 :

Vandaag deden we rustig aan. We stonden op met sneeuw als uitzicht en heel veel wind buiten. Daardoor besliste we om een binnen dagje te houden. We hebben wat voor school gewerkt en buiten eens een wandeling gedaan op het schooldomein. S’avonds hebben we gekookt in de gezamenlijke keuken dit was dan ook de laatste keer dat we hier zelf moesten koken. Het was zeer gezellig !!


Hierbij sluiten we het laatste weekend hier en de tweede week af.

Vele groetjes uit Estland

Geef een reactie