Meat cursus Estland – week 3

0
283

Dag 1:

Na het hoofdstuk van vlees beginnen we met de zuivelproductie.

Maandag kwam de melkboer langs met 280 liter melk. Deze hadden we getest op lactose en antibioticum.

Uit deze melk maken we: Halloumi, Gouda, yoghurt, karnemelk en boter.

Alle melk was antibioticum vrij dus konden we beginnen met de verwerking.

Na de pasteurisatie begonnen we met kaas (Gouda) te maken. 160 liter melk ging naar de roertank waar alle ingrediënten geroerd werden door elkaar waardoor de vloeistof vaster werd.

Na het rusten van de kaas splitst de kaas in twee delen: wort en wei. Daarna werd de kaas geperst en werd deze om het halfuur gedraaid en opnieuw geperst. Na het persen staken we kaas in de frigo voor het rijpingsproces.

Jammer genoeg door een fout van de Noorse leerlingen is de machine verstopt geraakt door CaCl2 in de machine te gieten, hierdoor hebben we iets meer dan 40 liter moeten weggieten.

Op het einde van de dag hebben we de kazen van de Estische leerlingen vacuüm verpakt om langer te kunnen bewaren.

Dag 2:

We gebruikten 40 liter melk om eerst room te maken daarna voegden we de room in de mixer en lieten we deze draaien tot we boter uitkwamen.

Daarna hebben door te filtreren de boter gescheiden van de karnemelk.

Na het scheiden hebben we kruiden toegevoegd om lookboter te maken.

Daarna hebben we de boter verpakt om later te kunnen verkopen in de winkel.

In de namiddag hebben we Halloumi gemaakt dit was kaas die we kookten waarbij we het wort handmatig werd gescheiden.

Dag 3:

Deze dag mochten we helemaal zelf karamel gemaakt. Dit deden we uit boter en suiker te verwarmen tot een goudbruine vloeistof. Na het verwarmen mochten we onze eigen label verzinnen om op onze potjes te plakken.

Deze dag was heel kort want we waren al om 10.00 uur klaar. Het was nog de bedoeling om op 16.00 uur naar de glass workshop te gaan maar de leerkracht was niet aanwezig.

Dag 4:

Na de zuivel mochten we nog een dagje Estische gerechten bereiden. Al eerste maakten we onze eigen pasta.

We maakten eerst het deeg en verfijnden ze in een pasta machine.

Na het verfijnen werd in dezelfde machine het deeg versneden tot pasta.

Na de pasta mochten we ons eigen diner maken. Michiel en Nathan maakten het dessert (kama crème)

Terwijl Elise en Marghrete een hapje klaarmaakte met Baltische haring.

De twee andere Noorse meisjes maakten de pasta saus met zalm en kip.

Dag 5:

De laatste dag waren we al van 10.00 uur in Tallinn waar we nog naar een shoppingcentrum zijn gegaan om de tijd door te brengen.

Dit is het einde van een mooie en leerrijke drieweekse stage. We willen hierbij meneer Vanhoutte, meneer Nuytten, de school in Olustvere en Erasmus hartelijk bedanken om ons deze kans te geven.

Geef een reactie