
Hallo, ik ben Jordy Blommé en ik zit in het 6de jaar Technisch landbouw. De laatste 2 weken liep ik stage bij het bedrijf van Wilbert en Lynn, in Nederland. Toen ik zondag toekwam werd ik zeer vriendelijk ontvangen door Wilbert(40) Lynn(42) heb ik later in de avond leren kennen.

Het melkveebedrijf bestaat uit 140 melkkoeien die worden gemolken doormiddel van een 2×5 visgraad melkstand. Ook hebben ze zo een 90 stuk jongvee hiervan zit de helft op een ander bedrijf. Ze hebben geen raszuivere Holstein-Friesian meer doordat ze kruisen met Fleckvieh en Brown Swiss dit zodat de koeien langer zouden kunnen blijven en voor betere poten. De koeien worden allemaal met KI bevrucht en dit doen ze zelf. Het landbouwbedrijf is een intensief melkveebedrijf dus hebben ze niet veel grond voor te bewerken.

Naast hun koeien hebben ze een winkeltje langs de baan staan, hier verkopen ze allerlei producten uit de streek zoals: aardappelen, appelen, peren, eitjes, kaas,…. het is zeker de moeite om eens binnen een kijkje te nemen.



Mijn dagen waren altijd gevarieerd natuurlijk moet ik wel elke dag 2 keer melken en de voermengwagen vullen. Voor de rest deden we altijd wel iets anders zoals kuilen ontbloten, weide aanmaken, silo’s afspuiten,…. Voor mij was er zeker genoeg variatie.

In het weekend zijn we dan naar een jaarmarkt gegaan en hebben we daar even rondgelopen. Ook zijn we naar de dijk gereden en hebben we in het stadje Hulst rondgewandeld.


Hier is nog een kort filmpje van mijn buitenlandse stage.
Ik wil tenslotte Erasmus en Vabi bedanken om deze mooie kans aan mij te geven dat ik hier stage heb mogen lopen. Deze stage zal ik niet snel vergeten. Ook wil ik Wilbert en Lynn bedanken voor hun gastvrijheid en de nieuwe dingen die ze mij hebben aangeleerd. Maar ook voor het vertrouwen dat zij mij gegeven hebben.

