stage Albert Vanlanckvelt

0
366

Dag allemaal,
ik ben Mauro Dewitte en ik ga jullie wat meer vertellen over mijn buitenlandse stage.

Ik ben op zondagmiddag toegekomen op het bedrijf in Mariahout en werd daar meteen goed ontvangen. Het bedrijf wordt gerund door Albert en zijn vrouw Diana. Samen hebben zij drie kinderen: twee jongens en één meisje. Alle drie helpen zij ook veel mee op het bedrijf.

Het bedrijf beschikt over 214 melkkoeien, die worden opgedeeld in drie groepen: hoogproductieve, middenproductieve en laagproductieve koeien. Er wordt gewerkt met een 28-stands carrouselmelkstal, waardoor alle koeien in ongeveer twee uur gemolken kunnen worden. deze koeien zitten in 3 groepen hoog, midden en laag productieve koeien. zo wordt het maximale uit de koeien gehaald.

Mijn vaste taken op het bedrijf waren vooral melken en voederen. Ook het strooien van de kalveren behoorde tot mijn dagelijkse taken. Daarnaast kreeg ik ook de kans om met de tractor te rijden en verschillende werkzaamheden uit te voeren, zoals frezen, mest uitrijden en gras aanrollen. Ook mocht ik meeluisteren met enkele adviseurs. Zo kwam er iemand langs om het rantsoen te berekenen en kwam er ook iemand kijken naar de weiden om te beoordelen wat er eventueel gesproeid moest worden.

Ik ben ook samen met Elias, die wat verderop woont, naar Van Bakel geweest. Dat was een zeer interessant bezoek. Ik kende het bedrijf al van op YouTube, maar nu heb ik ook in het echt kunnen zien hoe alles daar in zijn werk gaat. Daarna ben ik ook nog naar een geitenbedrijf geweest. Daar worden de geiten drie keer per dag gemolken en ook daar werken ze met drie groepen. In totaal zijn ze daar ongeveer vijf uur aan het melken.

Tijdens deze stage heb ik veel ervaring opgedaan. Zo heb ik geleerd hoe het melken met een carroussel precies verloopt en heb ik daar nu een veel beter zicht op. Ook heb ik ervaring opgedaan met mest uitrijden, de mechanisatie rond de machines en nog veel meer.

Ik heb de cultuur ook eens opgesnoven dit samen met Elias en René. Wij zijn naar een tentfeest geweest hier zagen we grote verschillen tussen de Belgische en Nederlandse fuiven. De dag hierna zijn we ook naar trekkertrek geweest. Dit was zeer leuk tussen het werken door.

Tot slot wil ik graag meneer Vanhoutte bedanken voor deze kans, alsook de leerkrachten die mee waren tijdens het voorweekend. Bedankt!

Geef een reactie